Nuorten Liiketaitoharjoittelu Liiketaitotestit Liiketaidot Perusliiketaidot | InnoSport

Liiketaitotestit

Tommi Paavola

Tommi Paavola

Testi on rakennettu yhteistyössä Yhdysvalloissa asuvan Tommi Paavolan Discover Movement yrityksen kanssa.

 

Kuuntele Tommin vinkit testeistä!

Yksilön monipuoliset liiketaidot varmistavat tukevan perustan monipuolisen liikkeen kehittelylle, lajitaidoille ja optimoi fyysisen harjoittelun tuloksellisuuden.
 
Tämä nelitasoinen liiketaitotesti antaa valmentajille "työkaluja" urheilijoiden liikunnallisten perustaitojen kehittämiseksi yksilöllisesti. Testit jakautuvat neljään tasoon ja liikkeet etenevät helposta vaikeaan.
 
1 taso - Perus liiketaidot (10 liikettä)
2 taso - Hyvät liiketaidot (10 liikettä)
3 taso - Perus suorituskyky (10 liikettä)
4 taso - Hyvä suorituskyky (10 liikettä)
 
Tällä sivulla näet kaikki 1-tason liikkeet. Rekisteröitymällä ja kirjautumalla palveluun, löydät kaikki liiketaitotestien liikkeet oheisharjoittelun viitekehyksestä ILMAISEKSI! Lisäksi lajitieto-osiosta saat valmiin tuloskortin ja ohjeet testeihin kuvineen.
 
Rekisteröidy tästä >>
 
Lataa 1 tason ohjeet ja tuloskortti tästä >>

 

1 taso - perus liiketaidot

 

Syväkyykky  1 - integroitu liikkuvuus
 
- aloita perusasennosta käsivarret vaakatasossa edessä
- suorita kyykkyliike niin alas kuin sujuvasti liike on mahdollista
- lantiotason tulee alittaa polvien ylätason
- pidä kantapäät maassa koko liikkeen ajan
 
Toista liike kolme kertaa.
 
Tasotesti on suoritettu hyväksytysti, mikäli testiliikkeen liikerata on hallittu ja sujuva ja mikäli liikkuvuus riittää testin suorittamiseksi. Myös selkeä toispuoleisuus liikkeessä johtaa ensin tasotestin uusintaan ja siten joko hyväksymiseen tai hylkäämiseen.

 

Mittarimato 1 - integroitu liikkuvuus
 
- aloita etunojapunnerrus-asennosta
- aseta mittamerkki lantion tasolle (vyön taso)
- tuo kädet vähitellen mittamerkin kohdalle samalla työntäen lantion kohti kattoa
- pidä varpaat suoraan eteenpäin
 
Testi on suoritettu hyväksytysti, mikälipolvet pysyvät suorina ja kantapäät koskettavat maata liikkeen ääriasennossa.   

 

T-kierto - Stabiliteetti, perusvoima

- aloita etunojapunnerrus-asennosta
- käännä rintamasuunta sivulle yhden käsivarren varaan toisen osoittaessa ylöspäin ja pidä T-kierto-asento 10 sekunnin ajan
- pidä keho suorana koko testin ajan
 
Tasotesti on suoritettu hyväksytysti, mikäli asento pystytään pitämään tukevana ja tasapainoisena 10 sekunnin ajan molemmille puolille.

 

Yhden jalan tasapainopito 1 - Stabiliteetti, perusvoima

- aloita perusasennossa seisten
- kumarru suorana lantiosta eteenpäin samalla toisen jalan suoraan taakse nostaen
- pyri saavuttamaan suora linja taakse ojennetun jalan ja ylävartalon kanssa
- pidä kädet sivuilla ja tukeva polvi hiukan koukussa
- pidä asento 10 sekuntia
 

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli asento pystytään pitämään tukevana ja tasapainoisena 10 sekunnin ajan molemmille puolille. Vähäinen liike on sallittua.
 

 

Askelkyykky liikkeessä - Dynaaminen tasapaino, perusvoima, liikkuvuus

- aloita perusasennosta
- ota pitkä askel ETEEN koukistaen molemmat polvet noin 90 asteen kulmaan.
- pidä etummaisen jalan polvi suoraan jalkaterän tai nilkan yläpuolella. Takimmainen polvi tulisi olla noin 1-5 cm etäisyydellä maasta.
- pidä ylävartalo pystyasennossa.
- suorita yhteensä 10 toistoa.
 

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli asento pystytään pitämään tukevana ja tasapainoisena ja liike hallittuna koko liikeradan osalta.
 

 

Hyppy ja alastulo 1 - Räjähtävyys ja koordinaatio

- aloita perusasennosta
- hyppää kahden jalan vertikaalihyppy korostaen alastulon merkitystä.
- pyri tekemään alastulo pehmeästi päkiöiden aloittaessa maakontaktin
- tee kolme tasapainoista hyppyä ja alastuloa. Pidä alastuloasento noin sekunnin ajan ennen uutta hyppyä
 

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli hyppy ja lyhyt pito välissä pystytään suorittamaan tasapainoisesti hallitulla ja joustavalla alastulolla
 

 

Jätkänsakki-testi 1 - Nopeus ketteryys, koordinaatio

- valmista ruudukko esim. käyttäen maalarinteippiä. Ruudukon kaikki sivut ovat yhtä pitkiä. Aikuisten käyttämän ruudukon keskineliön sivut ovat 35 cm. Lapsille voidaan käyttää esim. 30 cm/ neliön sivu.
- aloita molemmat jalat keskiruudussa.
- hyppää ensin klo 10 olevaan ruutuun nro 1, sitten takaisin keskiruutuun, ruutuun nro kaksi ja niin edelleen. Jokainen hyppy palaa siis aina keskustaan. Suorita 8 ruutua ja lopetus jälleen keskiruutuun.
- ota suorituksesta aika.

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli testi suoritetaan ilman kosketusta viivoihin ja suoritus kestää alle 6 sekuntia.

 

 

Roikunta 1 - Suhteellinen voima

- testiä varten tarvitset rekin tai renkaat
- roiku rekistä suorana 30 sekunnin ajan.
 

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti jos roikuntaa pystytään jatkamaan keho suorana 30 sekunnin ajan .
 

 

Pistoolikyykky 1 - Suhteellinen voima, tasapaino, liikkuvuus

- aloita perusasennosta
- asetu yhden jalan varaan ja ”istu” yhden jalan varaan työntäen vapaata jalkaa suoraan eteenpäin
- pidä työskentelevän jalan jalkapohja kokonaan maassa

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli pistoolikyykky pystytään suorittamaan kolme kertaa hallitusti annetun merkin tasolle. ( polven niveltaipeen tai polvilumpion ylätaso)

 

Kokonaisliike 1: Juoksu eteen, taakse ja sivuliuku  - Koordinaatio

- aloita perusasennosta
- juokse ensin nopeasti eteenpäin, sitten taaksepäin ”pakittamalla” lähtöpisteeseen, käänny sivuliukuun ja sitten vastakkaiseen suuntaan takaisin
- juoksumatka yhteen suuntaan noin 15 metriä
 

Tasotesti on suoritettu hyväksytysti mikäli liike on hallittua, ylä-ja alavartalon työskennellessä yhdessä koordinoidusti ja suunnanmuutosten sujuessa sulavasti.
 

 

Rekisteröidy ilmaiseksi, niin saat käyttöoikeuden koko testistöön !